• صاحب امتیاز نشریه: دانشگاه مازندران

  • سردبیر: دکتر فرزاد بالو؛ دانشیار دانشگاه مازندران

  • مدیر مسئول: دکتر شهرام احمدی؛ استادیار دانشگاه مازندران

  • مدیر اجرایی: دکتر مصطفی میردار رضایی؛ پژوهشگر پسادکتری دانشگاه مازندران

  •  مدیر وب سایت: مهندس مهسا اسلامی

  • ویراستار: دکتر بتول مهدوی

  • زبان نشریه: فارسی (چکیده: فارسی و انگلیسی)
  • نظم انتشار: دوفصلنامه
  • حجم مقاله: بلند و کوتاه
  • حوزه تخصصی: ادبیات و فلسفه
  • کشور-شهر محل انتشار نشریه: ایران ـ بابلسر
  • سال آغاز انتشار نشریه: ۱۴۰۲
  • وضعیت دسترسی آزاد به نشری: ازاد و رایگان
  • میانگین زمان داوری: ۳ ماه
  • نوع داوری: دوسو ناشناس
  • قالب مقالات: PDF
  • الگوی استناددهی: APA
  • هزینه انتشار مقاله: رایگان

محورهای دوفصلنامه پژوهش­ های ادبی ـ فلسفی (حوزه­ های مورد پذیرش مقاله)

به ­طور عام محور اصلی دوفصلنامه پژوهش­ های ادبی ـ فلسفی مواجهه­ های ادبی با فیلسوفان و مضامین فلسفی (ادبیات فلسفی) و برخورد فلسفی با مباحث مطرح­شده توسط ادبیات (فلسفه­ ی ادبیات) است. محور های دوفصلنامه به صورت خاص شامل موارد زیر می باشد.

  • ادبیات و فلسفه
    • فلسفه و فیلسوفان در مواجهه­ ی سلبی یا ایجابی شعر (ادبیات) در تاریخ تفکّر غربی (فلسفه­ی غرب از پیشاسقراطیان تا دوره­ی معاصر) و شرقی (اسلامی و فارسی)؛
    • فیلسوفان و نظریه­ی محاکات؛
    • جریان­ های مختلف زیبایی­ شناختی غربی (افلاطونی، ارسطویی، نوافلاطونی، کانتی، هگلی، شیلینگی، شیلری، نیچه­ای، هایدگری، گادامری و آدورنویی و ...) و شرقی؛ و تحلیل زیبایی ­شناسانه­ ی اثر ادبی کلاسیک یا مدرن؛
    • جریان­ های فلسفه­ ی زبان (آستین ، سرل و ...) و تحلیل بلاغی و ادبی ِمتون؛
    • جریان­ های فلسفه ­ی تحلیلی (فرگه، راسل و ویتگنشتاین) و نسبت آن­ها با متون ادبی؛
    • جریان ­های فلسفه­ ی قاره­ای (هوسرل، هایدگر و ...) و  نسبت آن­ها با تحلیل متون؛
    • جریان ­های فلسفی و ادبی ساختارشکنی (فرانسوی (دریدا) و آمریکایی (دومان و ...) و تحلیل متون؛
    • بنیادهای فلسفی نظریه ­های ادبی؛
    • بنیادهای فلسفی نقد ادبی؛
    • بنیادهای فلسفی مکتب­ های ادبی؛
    • تحلیل­ های پدیدارشناختی متون ادبی (هوسرلی، هایدگری، سارتری و ...)؛
    • فلسفه و فیلسوفان سیاسی و ادبیات؛
    • فلسفه و فیلسوفان اخلاق و خوانش متون کلاسیک و مدرن؛
    • جریان­ های هرمنوتیکی و ادبیات شامل:
      • هرمنوتیک رمانتیک (شلایرماخر، دیتای، بتی، هرش)؛
      • هرمنوتیک فلسفی (گادامری ـ ریکوری)؛
      • هرمنویتک انتقادی؛
      • هرمنوتیک ادبی (آیزر، یاس و ...)؛
      • و جریان های تاویلی در جهان اسلامی و ایرانی
    • ادبیات و فلسفۀ تطبیقی و ...
  • فلسفه­ ی ادبیات
    • پرسش از چیستی و ماهیت ادبیات و اثر ادبی؛
    • اعتبار فلسفی برای تشخیص اثری اصیل و کلاسیک؛
    • ادبیات به مثابه هنر؛
    • چیستیِ وجه نهادی و وجه وجودی یک اثری ادبی؛
    • تأملات فلسفی در باب کانونی­بودن نقش مؤلف یا مخاطب یا متن در خوانش اثر ادبی؛
    • اصول بنیادین خواندن اثر ادبی؛
    • بررسی مرز میان داستان و غیر داستان؛
    • نسبت ادبیات با صدق و کذب و ...