نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان انگلیسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی، قزوین، ایران

10.22080/lpr.2025.29709.1127

چکیده

این نوشتار پژوهشی است بنیادی بر مبنای روش توصیفی-تحلیلی که به بررسی مفهوم فراروایت و بازگشت آن در ادبیات ترور با نگاهی به رمان شنبه اثر ایان مک‌ایوان می‌پردازد. از دیدگاه ژان فرانسوا لیوتار، تکه‌تکه شدن فراروایت‌ ویژگی مهم عصر پسامدرن است. هدف پژوهش پیش‌رو پاسخ به این پرسش است که آیا در رمان شنبه، فراروایت‌ها آن‌چنان‌که لیوتار بیان می‌کند، محو و نابود شده‌‌اند و آیا امکان بروز مقاوت سیاسی در مخاطبان رمان فراهم شده است. در این رابطه، پس از تحلیل رمان شنبه چنین استدلال می‌گردد که نظام سرمایه‌داری پس از حملات یازدهم سپتامبر به احیای فراروایت‌ها به ویژه کلان‌روایت‌های رهایی‌بخش می‌پردازد. با این وجود، داستان مک‌ایوان با ارائه‌ی ضدروایت‌هایی در برابر فراروایت‌ها و با رو در رو قرار دادن استدلال‌های منطقی و پیچیده‌ی شخصیت اصلی داستان و دخترش دیزی و با پرهیز از صدور یک حکم نهایی، خواننده را کمک می‌کند تا با شرکت فعال در این جدال گفتمانی، آگاهی سیاسی مستقلی را در خود شکل دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Return of Metanarrative in Ian McEwan’s Saturday

نویسنده [English]

  • Amir Riahi Nouri

Assistant Professor of English Language and Literature, Department of English Language, Faculty of Human Sciences, Ghiasedin Jamshid Kashani University, Qazvin, Iran

چکیده [English]

This article employs a descriptive-analytical method to examine how the concept of metanarrative re-emerges in the literature of terror, specifically in Ian McEwan’s Saturday. Jean-François Lyotard identifies the fragmentation of metanarratives as a defining feature of the postmodern era. The aim of this research is to explore whether the metanarratives, as Lyotard states, are destroyed and whether McEwan’s Saturday inspires its readers toward political resistance. To this end, after reading McEwan’s novel, it is argued that what happened on September 11th prompted the capitalist system to revive the metanarratives, particularly the grand narratives of emancipation. Nevertheless, as we read in Ian McEwan’s Saturday, the novel presents counter-narratives against this revival by bringing to the fore the logical and complex arguments of the novel’s protagonist and his daughter, Daisy. Ultimately, by refraining from issuing a final verdict, McEwan helps the reader actively participate in this political struggle and form an independent political awareness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Metanarrative
  • Saturday
  • Ian McEwan
  • political resistance
  • literature of terror