نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات دانشگاه زابل ایران

10.22080/lpr.2025.29611.1126

چکیده

رمان ملکوت اثر بهرام صادقی، متنی چندلایه و پیچیده است که در بستر ادبیات معاصر ایران، روایتی از زندگی شخصیت‌هایی چون آقای مودت، دکتر حاتم، و مَل را در شهری دورافتاده به تصویر می‌کشد. این رمان، با زبانی شاعرانه و ساختاری غیرخطی، جهانی پر از تناقض و سیالیت را خلق می‌کند. نظریة واسازی ژاک دریدا به دلیل تأکید بر فروپاشی دوگانه‌ها، لغزندگی معنا و بی‌مرکزی، با این اثر تناسب دارد؛ زیرا رمان ملکوت از ساختارهای متعارف معنا و هویت می‌گریزد. هدف این پژوهش، تحلیل فلسفی-ادبی رمان ملکوت از ادبیات فارسی بر مبنای فروپاشی دوگانه‌ها، تمایزیابی و غیرمرکزگرایی و بازی نشانه‌ها است تا نشان دهد که چگونه صادقی این مفاهیم را در متنش متبلور کرده است. روش تحقیق، تحلیل کیفی متن با رویکرد واسازی است که از طریق بررسی دقیق روایت، شخصیت‌ها، و زبان انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد که ملکوت دوگانه‌ها را در هم می‌آمیزد، معنا را به تعویق می‌اندازد، از هر مرکز ثابتی تهی است، و زبانش را در جریانی آزاد از نشانه‌ها غوطه‌ور می‌سازد. این رمان، جهانی را بازنمایی می‌کند که در آن حقیقت و هویت، سیال و بی‌پایان‌هستند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A study of Bahram Sadeghi's novel Malakoot with a philosophical approach based on Jacques Derrida's deconstruction

نویسنده [English]

  • Faezeh Arab yousefabadi

Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature, University of Zabol, Iran

چکیده [English]

Bahram Sadeghi's novel Malakoot is a multi-layered and complex text that depicts the lives of characters such as Mr. Mavaddat, Dr. Haatam, and Mal in a remote city in the context of contemporary Iranian literature. This novel, with its poetic language and nonlinear structure, creates a world full of contradictions and fluidity. Jacques Derrida's theory of deconstruction is appropriate for this work because it emphasizes the collapse of dualities, the slipperiness of meaning, and decentralization, as the novel Malakoot escapes from conventional structures of meaning and identity. The aim of this research is a philosophical-literary analysis of the novel Malakoot from Persian literature based on the collapse of dualities, differentiation, and decentralization, and the play of signs to show how Sadeghi has crystallized these concepts in his text. The research method is a qualitative analysis of the text with a deconstruction approach, which is carried out through a careful examination of the narrative, characters, and language. The results show that Malakoot merges dualities, postpones meaning, is devoid of any fixed center, and immerses its language in a free flow of signs. The novel represents a world in which truth and identity are fluid and endless.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Malakoot
  • Bahram Sadeghi
  • Jacques Derrida
  • play of signs
  • differentiation
  • decentering
  • deconstruction