نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی

10.22080/lpr.2025.29488.1117

چکیده

فرایند فردیّت‌یابی وجودی (Existential Individualization) امکانی عمومی در ذات بشر است ولی افراد کمی این فرایند را طی می‌کنند. معمولا! انسان‌ها خود را در جماعت منتشر کرده و به مرور از خود واقعی خویش غفلت می‌ورزند. در معدودی از آدم‌ها، انتشاریافتگی در جمع ملالی به وجود می‌آورد و بر اثر حادثه‌ای از فراموشی خودِ اصیل‌شان آگاهی می‌یابند و مسیر تفرّد وجودی را آغاز می‌کنند. به نظر می‌رسد مولانا در تجربۀ زیسته‌اش خود را در جماعاتی منتشر کرده بود که منجر به فاصله‌گرفتن از خود اصیلش گشته بود. دیدار با شمس تبریزی، او را به موقعیّت مرزی و سپس طی مراحل خودیابی وجودی کشاند و با کشف آن خودِ فراموش‌شدۀ اصیل، به شخصیّتی متمایز از طبقۀ عالمان مدرسی مبدّل شد. مولوی، تجربۀ زیستۀ خود را به مکتبی عرفانی مبدّل ساخت و عصارۀ این تجربه و معرفت را در تمثیلات عرفانی مثنوی برای تعلیم خوانندگان به زبان رمز و کنایه بیان کرده است. ما در پژوهش حاضر، با رویکردی بینارشته‌ای و با استفاده از پاره‌ای از آراء فیلسوفان اصالت وجودی و دیدگاه‌های روانشناسی نوین، فرایند فردیّت‌یابی وجودی را در چند تمثیل مهم مثنوی مانند «حکایت پیرچنگی، حکایت انکار کردن موسی بر مناجات چوپان، قصّۀ آن شخص که اشتر ضالّۀ خود می‌جست و حکایت شخصی که خواب دید در مصر گنجی است و روانه شد» بررسی کرده‌ایم تا نشان دهیم مولوی نقد حال خویش را در قالب تمثیلات رمزی و نیز واقعیّت فاصله گرفتن انسان‌ها از خود اصیل‌شان در میان جماعت و ضرورت آغاز فرایند خودیابی اصیل را بیان کرده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Reflection of the process of individualization of existential authenticity in the mystical allegories of the Masnavi

نویسنده [English]

  • ghodratallah taheri

faculty member at the sbu

چکیده [English]

Individuality is a universal quality in human beings, but few are able to recognize it. As a rule, human beings spread themselves out in the crowd, and in the passage of time, they lose their own reality. In a number of people, the spread in the group leads to boredom, and due to an accident, they become aware of their originality and begin the process of recognizing the uniqueness of their existence. Mawlana's experience of lived experience was so widespread that it resulted in the separation from his original self. His familiarity with Shams Tabrizi led him to the position of Boundary-Line Situation that transformed him into a distinct personality from the scholastic scientist. Mawlana transformed her lived experience into a mystical school, and this experience and the knowledge associated with it are summarized in the mystical allegories of the Masnavi, for the education and guidance of the readers, in a language full of mystery and irony. In the present paper, we are going to analyze the current situation with the help of a number of philosophers' views on the authenticity of existence and modern psychological perspectives. Several important allegories have been investigated in order to show that in all these stories, Rumi has expressed the critique of her present in the form of symbolic allegories and the reality of humans distancing themselves from their authentic selves in the midst of the community, and the necessity of beginning the process of authentic self-discovery.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Philosophy of Existentialism
  • authentic self
  • individualization
  • Masnavi
  • Jalal ad-Din Rumi