نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه فرهنگیان

10.22080/lpr.2025.28532.1071

چکیده

مکان مفهومی است که در آن ویژگی ها و عواملی از قبیل تاریخ، فرهنگ و ذهنیت در هم تنیده می شوند. مکان با احساسات ترکیب می شود. قصه، افسانه و داستان های کوتاه بیانگر تجربه روزمره آدمی بوده و در عین حال در قالب مکان های معین با ویژگی های خاص قرار گرفته است. مکان در حقیقت عامل حیاتی و دلیل زنده بودن داستان است که به عنوان محل تقاطع شرایط عمل می کند. با توجه به اهمیت و جایگاه مفهوم مکان در مطالعات برنامه درسی، پژوهش حاضر نیز با تمرکز بر همین مساله انجام شد و تلاش گرد تا دیدگاه های فلسفی را در ارتباط با این مفهوم بررسی و تحلیل کند. بر اساس نتایج این پژوهش، که مطالعه مکان، نوعی تحلیل روانکاوی و عمدتاً اتوبیوگرافیک است و فرد در زندگی خودبه طور دایم با مکان و ویژگی های آن سر و کار دارد. همچنین مکان مفهومی است که با احساسات عجین می شود. علاوه بر آن مکان به عنوان پنجره ای به سوی خود شناسی و خود پژوهی است. بر اساس نتایج این پژوهش مکان به عنوان ابزاری است که زمینه را برای بازسازی ذهنی فراهم می کند. از طرفی بی مکانی در برنامه درسی منجر به بی روح شدن مکان و برنامه درسی می شود. علاوه بر آن بر اساس دیدگاه های فلسفی، مکان به عنوان یکی از زمینه ها و فضاهای پژوهش در برنامه درسی تلقی می شود طوری که با تمرکز بر آن می توان مسایل متعددی را در حوزه برنامه درسی حل کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Examining and Analyzing Philosophical Views About "Place" in the Curriculum

نویسنده [English]

  • morteza bazdar qamchi qayeh

Farhangyan University

چکیده [English]

 Place is a concept where characteristics and factors of history, culture, and mentality are intertwined. Place combines with emotion. Tales, legends, and short stories have expressed the human experience and are now placed in the form of certain places with special characteristics. In fact, the place is the vital factor and the reason for the story to be alive, which acts as the intersection of circumstances. Considering the importance and position of the concept of place in curriculum studies, the present researcher investigates the same issue and analyzes the philosophical views related to this concept. Based on the results of this research, the place of study is a type of psychoanalytical analysis; it is probably autobiographical, and a person constantly deals with the place and its characteristics in his life. It is also a conceptual place that is mixed with emotions. In addition, this place is a window to self-knowledge and self-research. Based on the results of this research, place is used as a tool that makes the ground for mental construction. On the other hand, having no place in the curriculum leads to the soullessness of the place and the curriculum. In addition, based on philosophical views, the place is considered one of the fields and spaces of research in the curriculum, according to which many issues were solved in the field of the curriculum

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • Philosophical Perspective
  • Place