نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

2 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

10.22080/lpr.2024.25689.1008

چکیده

روپرت اسپایرا شاعر و عارف بریتانیایی و انگلیسی‌زبان که بر هنر سفالگری اشراف دارد و در آن توان‌مند است، سعی دارد در شعر خویش و با توجه به تجربه‌ی سفالگری شناختش از مفهوم انسان را با مخاطبان خود در میان گذارد. در شعر او انسان با حوزه‌مبدأ أشیا شناخته می‌شود. در این پژوهش با روش تحلیلی-توصیفی بیان می‌شود که هر شی شناختی منطبق با حوزه‌مقصد انتزاعی انسان چهره‌ای از سرشت انسان را نشان می‌دهد. حضور پربسامد مفهوم کاسه که منشعب از هنر سفالگری شاعر است، بیان‌گر توجه شاعر به مفهوم حجم در شناخت انسان است. شاعر با این که انسان را موجودی لایتناهی می‌داند، دچار دوگانگی شناختی شده و در اشعارش مفهومی عینی و محدود از انسان نمایش می-دهد؛ به همین سبب ما در می‌یابیم که در نهایت بی‌حدودی و بی‌کرانگی با مفهوم نظم و مرزبندی مواجه‌ایم. روپرت اسپایرا ناخودآگاه از زبان انسان فراتر رفته، از پدیدارشناسی أشیا سخن می‌گوید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Understanding the concept of human through the art of pottery in Rupert Spira's poem based on conceptual metaphor approach.

نویسندگان [English]

  • Elika Ashjaee 1
  • Habibollah Abbasi 2

1 Department of Persian Language and Literature, Roudhen Branch, Islamic Azad University, Roudhen, Iran

2 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Khwarazmi University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Rupert Spira, a British and English-speaking poet and mystic, who is a master of the art of pottery and is capable of it, tries to share his understanding of the concept of man with his audience in his poetry and according to the experience of pottery. His understanding of the concept of man, which he considers to be an infinite being, unconsciously coincided with the approach of conceptual metaphor in his poetry and created a conflict-like design. In his poetry, man is recognized as the origin of things. In this research, it is stated by analytical-descriptive method that every cognitive object corresponding to the field of human abstract purpose shows a face of human nature. The frequent presence of the concept of a bowl, which is a branch of the poet's art of pottery, shows the poet's attention to the concept of volume in human knowledge. Although the poet considers man as an infinite being, he suffers from cognitive duality and presents an objective and limited concept of man in his poems; For this reason, we realize that in the end we are faced with the concept of order and boundaries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human concept
  • conceptual metaphor
  • mental schema
  • Rupert Spira
  • poetry
  • pottery
  • objects