نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 استادیار مدعو دانشگاه اصفهان

2 دانشگاه اصفهان

10.22080/lpr.2024.26174.1018

چکیده

یکی از پدیده‌های اجتماعی بسیار مهم اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیست در اغلب کشورهای جهان، شیوع مصرف‌گرایی بوده است. بر اساس فلسفه‌ی جامعه شناختی ژان بودریار، در یک جامعه‌ی مصرف‌گرا الگوی رفتاری جدیدی مشاهده می‌شود و آن، مصرف رو به افزایش کالاست و نتایج این امر آن است که در چنین جامعه‌ای انسان‌ها دائماً احساس خلأ و کمبود دارند، ارزش‌های والای انسانی جای خود را به ارزش‌های مادی می‌دهند، شخصیت و هویت انسانی نسبت به مادیات تعریف و توجیه می‌شود، روابط اجتماعی تماماً بر اساس مادی‌گرایی تنظیم می‌شود. از آن‌جایی که مطالعات میان‌رشته‌ای به پیشبرد و ارتقای هر دو حوزه کمک می‌کند، با تحلیل این رمان از زاویه‌ی دید بودریار نه تنها نظریات این فیلسوف ملموس‌تر و عینی‌تر فهمیده می‌شوند، بلکه ابعاد جدید وگسترده‌تری از این اثر ادبی هم برای خواننده نمایان می‌شود. بنابراین با رویکرد میان‌رشته‌ای فلسفه، جامعه‌شناسی و ادبیات در می‌یابیم که در سرای شادی شخصیت‌ها و به‌خصوص لیلی که کانون رمان است چنان در جامعه‌ی مصرف‌گرای آمریکا گرفتار شده‌اند که روابط و بالطبع هویت فردی آنان نیز دچار تغییر و تحولات فراوان شده است. در نظر گرفتن این که پدیده‌ی مصرف‌گرایی در کل دنیا در زمانه‌ی کنونی ما محدود نشده که هیچ، بلکه به واسطه‌ی مارکتینگ مجازی فراوان‌تر هم شده است، اهمیت تحقیق حاضر را که بر آگاهی از مسائل ناشی از این پدیده به منظور حفظ هویت انسانی در چنین جامعه‌ای تأکید می‌کند، دو چندان کرده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Consumerism and Society: A Review of the Novel The House of Mirth by Edith Worthen According to the Sociological Philosophy of Jean Baudrillard

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Torki Baghbaderani 1
  • Helen Ouliaeinia 2

1 Visiting professor of Isfahan University

2 Isfahan University

چکیده [English]

One of the most important social phenomena of the late 19th and early 20th centuries in most countries of the world was the spread of consumerism. According to the sociological philosophy of Jean Baudry, in a consumerist society, a new behavioral pattern is observed, which is the increasing consumption of goods, and the results of this are that in such a society, people constantly feel empty, high human values are replaced by material values, human personality and identity are defined and justified in relation to material things, social relationships are completely adjusted based on materialism, and of course, women are twice as vulnerable as men in these conditions. It should be noted that Boudria's theory is not only important in the field of philosophy and sociology, but it is also very effective in reviewing literary works. The House of Mirth novel is one of the best realist works in the field of literature that realistically portrays the American society of the early 20th century. Since interdisciplinary studies help to advance and improve both fields, by analyzing this novel from Baudrillard's point of view, not only the views of this philosopher are understood more concretely and objectively, but also new and wider dimensions of this literary work are revealed to the reader. Therefore, with the interdisciplinary approach of philosophy, sociology, and literature, this research found that the characters in The House of Mirth, especially Lily, who is the focus of the novel, are so caught up in the American consumerist society that their relationships and individual identities have undergone many changes. Considering that not only the phenomenon of consumerism in the whole world in our current time is not limited at all, but it has also become more abundant through virtual marketing, has doubled the importance of the present research, which emphasizes the awareness of the issues arising from this phenomenon to preserve human identity in such a society. It is clear that reading this novel from the point of view of sociological philosophy has raised the level of readers' awareness in this field so that they can diminish and minimize the effects of consumerism in their lives as much as possible.

کلیدواژه‌ها [English]

  • philosophy
  • sociology
  • consumerism
  • materialism
  • behavioral pattern
  • lifestyle
  • identity