نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران

10.22080/lpr.2024.26362.1023

چکیده

لکان برخلاف فروید ـ که غایت روانکاوی را درمان بیماران تصور می‌کرد ـ آن را بازشناسی دال میل حقیقی سوژه از دال میل دیگری بزرگ می‌دانست. به نظر او این امر به‎‌ویژه به‌واسطۀ فهم دیالکتیک ارباب‌ و بندۀ هگل میسر می‌شود. با گذر سوژه از ساختار خیالی و برملا شدن کذب تمامیت‌یافتگی اگو، دال میل حقیقی سوژه از دال میل دیگری بزرگ متمایز می‌شود. ارجاع داده شدن سوژه از دالی به‌ دال دیگر به‌امید احراز فالوس، صرفاً ناکامی و شکست را برای وی در پی خواهد داشت؛ اما با تکرار این شکست، او از موضع وسواس به هیستری یا روان‌پریشی پرتاب می‌شود که همین مسئله سبب می‌شود سوژه به سلامت روانی برسد و حال خوب را تجربه کند. در این پژوهش با تکیه بر روش تحلیل کیفی، ابتدا الگوی سلامت روانی را از دیدگاه هگل و لکان معرفی، و نمونۀ این الگو را در اسم تمام مردهای تهران علیرضاست ارزیابی کرده‌ایم. دستاوردهای پژوهش نشان می‌دهد ابتدا پریسا به دال میل علیرضا در مقام دیگری کوچک توجه داشت. او می‌خواست علیرضا را در مقام فالوس احراز کند؛ اما زمانی فرا رسید که با فهم فقدان در علیرضا، از احراز فالوس صرف نظر کرد، و همانند سوژه‌ای هیستریک خواست خودش برای وی فالوس باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of the Novel "The Name of All the Men of Tehran is Alireza" based on the Model of Antigone in the Teachings of Hegel and Lacan

نویسندگان [English]

  • Shirzad Tayefi 1
  • Tohid Shalchian Nazer 2

1 Associate Professor of Persian Language and Literature, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

2 Ph.D. of Persian Language and Literature, Allameh Tabatabaʼi University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Unlike Freud, who thought the goal of psychoanalysis was to treat patients, Lacan considered this knowledge to be the recognition of the subject's true desire from the desire of another. In his opinion, this is especially possible by understanding Hegel's dialectic of master and servant. With the passage of the subject from the illusion and the revelation of the false perfection of the ego, the subject's true desire is distinguished from the desire of another. Referring to the subject from one sign to another in the hope of achieving the phallus will only result in failure for him. Still, by repeating this failure, he is thrown from the position of obsession to hysteria or psychosis, which causes the subject to reach mental health and experience well-being. Relying on the qualitative analysis method, this research first introduced the mental health model from the perspective of Hegel and Lacan and evaluated the example of this model in The Name of All Men in Tehran is Alireza. The results of the research show that Parisa first paid attention to the desire of Alireza in other positions. She wanted to establish Alireza as a phallus, but there came a time when realizing the lack in Alireza, she gave up on the phallus and, like a hysterical subject, wanted to be a phallus for him.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Jacques Lacan
  • Hegel
  • Mental health
  • Trauma
  • Well-being
  • Antigone
  • The Name of All Men in Tehran is Alireza