نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

10.22080/lpr.2023.25811.1014

چکیده

ابو یعقوب یوسف سکاکی را به سبب درآمیختن منطق و ادبیات ستوده یا نکوهیده اند؛ زیرا وی بخش سوم کتاب مفتاح العلوم خود را که به بلاغت اختصاص دارد، با دستمایه‌های منطقی فصل‌بندی کرده‌ و در همین بخش، علم بیان خاص خود را مبتنی بر میراث منطقی خاصی از دلالت، تنظیم کرده است. این جستار نشان خواهد داد که ظاهرا این میراث از طریق فخرالدین طبری مشهور به رازی، به او منتقل شده است؛ در این شیوه، دلالت لفظی به وضعی و عقلی تقسیم می‌شود و از اینجاست که علم بیان خاص سکاکی که مبتنی بر دلالت لفظی عقلی است، پدید می‌آید. پس از این دو محقق است که در نوشته‌های منطقی و غیر آن، تقسیمی ظاهرا بی‌سابقه وارد ایساغوجی منطق می شود و آن تقسیم دلالت به وضعی و طبعی و عقلی است. این جستار پای از روش عمومی منطق اسلامی آن‌سوتر نمی‌گذارد و محدوده‌ی پژوهش آن نوشته‌های منطقی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Where Did Sakaki Get his Denotation Theory From?

چکیده [English]

Abu Taqub Yusuf Sakaki has been praised or criticized for mixing logic and literature; because he chaptered the third part of his Miftah al-Uloom book, which is dedicated to rhetoric, with logical tools; and in this part, he set up his special science of expression based on a special logical heritage of denotation. This essay will show that this heritage was transferred to Sakaki through Fakhreddin Tabari, known as Razi. In this way, verbal signification is divided into contractual and intellectual, and this is where the special science of Sakaki expression, which is based on intellectual verbal signification, emerges. It is after these two scholars that in logical and other writings, an apparently unprecedented division enters the Isagoji of logic, and that division is the division of meaning into contractual, physical, and intellectual. This research does not leave behind the general method of Islamic logic and the scope of its research is logical writings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sakaki
  • Fakhruddin Razi
  • logic
  • implication
  • science of expression